Acabo de ler “Em agosto nos
vemos”, o último livro de Gabriel Garcia Márquez. O grande escritor colombiano
o terminou (depois de várias versões corrigidas, como era seu costume), quando
já sofria os primeiros sintomas de demência. Afinal, renegou-o radicalmente, e
pediu à família que o destruísse.
Os filhos desobedeceram e, dez
anos depois de seu falecimento, publicaram o livro, considerando-o importante
para a história da literatura e não de todo destituído de valor artístico.
Não se trata de uma obra prima.
Não tem o brilho de estilo, as surpresas e a radical originalidade dos grandes
livros do autor. São seis capítulos que mal chegam a uma centena de páginas.
Relata a história de uma mulher madura que, em todo agosto, visita o túmulo da
mãe numa ilha do Caribe – e tem ali encontros estranhos. Uma novela quase
melancólica. No entanto, escrita com elegância, bom gosto, fluência e não de
todo desprovida de interessantes surpresas e uma fina psicologia. Afinal, lê-se
com prazer.
Virada a derradeira página, não se
pode deixar de refletir sobre o destino daquela personagem solitária. E,
principalmente, sobre a solidão de Gabo, a lutar com sua própria mente que
começava a claudicar – no esforço de deixar no mundo mais uma obra de sua
luminosa arte que marcou o século 20, na América Latina e no mundo.
Heroa libro
Mi ĵus finis la legadon de “En
aŭgusto ni renkontiĝos”, la lasta libro de Gabriel Garcia Márquez. La granda
kolombia verkisto ĝin finis (post pluraj reviziitaj versioj, kiel li kutime
faris), kiam li jam suferis la unuajn simptomojn de demenco. Fine, li radikale
forneis ĝis, kaj petis la familianojn, ke ĝi estu forĵetita.
La filoj malobeis, kaj dek
jarojn post lia forpaso, ili publikigis la libron, konsiderante ĝin grava por
la historio de literaturo kaj ne tute sen arta valoro.
Não temas pri ĉefverko. Ĝi ne
havas la brilon de stilo, la surprizojn kaj la radikalan originalecon de la
grandaj verkoj de tiu aŭtoro. Ĝi. konsistas en ses ĉapitroj, kiuj apenaŭ
plenigas cent paĝojn. Ĝi enhavas la historion pri maturaĝa virino, kiu en ĉiu
monato aŭgusto vizitas la tombon de sia patrino en kariba insulo — kaj tie
renkontas strangajn homojn. Preskaŭ melankolia novelo. Tamen, eleganta,
bone verkita, flua kaj ne tute sen interesaj surprizoj kaj subtila
psikologio. Fine, oni legas ĝin kun plezuro.
Turninte la lastan paĝon, oni ne
povas eviti pripensadon pri la destino de tiu soleca rolulino. Kaj ĉefe pri la
soleco de Gabo, kiu luktis kontraŭ sia propra menso, kiu komencis lami — en la
penado lasi en la mondon umu plian verkon de sia luma arto, kiu signis la 20-an
jarcenton, en Latinameriko kaj en la mondo.
Gabe ni marŝas travive, ankaŭ ĝoje, plezure, ĉar Gaboj tramonde ekzistas kaj nin kontentigas, eĉ feliĉigas, oportunigante imagpensojn, intelektajn flugojn per kiuj ni spirite kreskas.
ResponderExcluir