Sempre
achei que a palavra “inverdade” era um eufemismo tolo, um disfarce para a
mentira deslavada que não ousa dizer seu nome. Hoje não acho mais.
Há
situações em que a verdade não cabe, não encontra lugar. Não falo apenas da
mentira piedosa, que se presta a um bem maior que a própria elocução da verdade. Todos sabemos: através delas, muitos pacientes terminais
ouviram de médicos compassivos palavras de alento, e expiraram com a possível
dose de paliação.
Falo da resposta inviável, quando a
pergunta é indevida. Perguntas que indagam sobre questões de foro íntimo ou de
direito intuitivo, portanto exclusivas de cada indivíduo, por vezes não podem
ser feitas, sem que se torne impossível a resposta verdadeira. Foi o que
permitiu que alguns judeus fossem salvos dos nazistas, em suas buscas insanas,
à sombra do Holocausto. Alguém poderia em sã consciência condenar tal
inverdade? O fato é que, nestes casos – e são frequentes, na vida – o erro e a
falta de ética estão na pergunta, não na resposta.
Em
outras palavras, há perguntas que não se tem o direito de fazer. Diante delas,
o outro adquire por consequência o direito à inverdade. Isso é muito diferente
da mentira. Esta tem a conotação do engodo, da fraude, do
ludíbrio. Muitas vezes a omissão se mostra inviável e a inverdade pode ser a
única reação possível, de defesa, diante da
crueldade.
O
exame cuidadoso das palavras nos ajuda a vislumbrar um pouco da alma humana.
MENSOGO
KAJ NEVERAĴO
Mi ĉiam
opiniis, ke la vorto ´neveraĵo´ estas stulta eŭfemismo,
ia aliigo de mensogo senhonta, kiu ne aŭdacas
eldiri sian nomon. Nuntempe, mi jam ne opinias tiel.
Ekzistas situacioj, en kiuj ne
estas loko por vero, ĝi ne enteniĝas. Mi ne parolas nur pri la
kompatema mensogo, kiu servas pli altan bonon ol la eldiro de la vero mem. Ni ĉiuj
scias: per tio, multaj neresanigeblaj pacientoj aŭskultis de
kompatemaj kuracistoj vortojn de komforto, kaj forpasis kun la ebla dozo da
dolormildigo.
Mi parolas pri la neebla
respondo, kiam la demando estas netaŭga. Demandoj, kiuj esploras
aferojn intimajn aŭ intuicie rajtajn, do ekskluzivajn de ĉiu
individuo, foje ne estas fareblaj, sen tio, ke vereca respondo estu neebla. Precize
tio estis la kaŭzo, ke kelkaj judoj estis savitaj de nazioj, dum ĉi
tiuj freneze serĉadis ilin, en la ombro de Holokaŭsto.
Ĉu
iu povus en sia plena konscienco kondamni tian neveraĵon? Fakto
estas, ke en tiaj okazoj – kaj ili estas oftaj en la vivo – misaĵo
kaj manko de etiko staras en la demando, ne en la respondo.
Alivorte, ekzistas demandoj,
kiuj ne rajtas fariĝi. Fronte al ili, la aliulo alprenas sekve la rajton
al neveraĵo. Tio estas tute malsama ol mensogo. Ĉi
tiu havas la nuancon de trompo, de falso, de malrespekto. Ofte manko de
respondo montriĝas neebla, kaj neveraĵo povas
esti la sola ebla reago, por sindefendo, antaŭ kruelaĵo.
Zorga ekzamenado de
vortoj helpas nin iom duonvidi en la homa animo.
Nossa alma é feita de linguagem...
ResponderExcluirSaĝa konkludo, Paulo, ŝaĝa konkludo!
ResponderExcluirDelonge mi akompanas viajn publikaĵojn kiuj al mi ĉiam aldonas ian instruon, sed mi konfesas ke ĉi tiu estas unu el la plej profundaj kaj pensigaj... Koran dankon, amiko! Dio vin benu.
Assunto difícil para mim. Prefiro o silêncio à mentira piedosa. Difícil mesmo. Gostei que fosse tratado aqui.
ResponderExcluir