Foto PSV, 03/2018
Uma cena de violência extrema
sintetiza todo o filme chileno “Uma Mulher Fantástica”, dirigido por Sebastián
Lelio e ganhador do Oscar 2018 como melhor estrangeiro. Não se assuste, a
violência não é física, mas verbal. Nem por isso menos contundente. Num diálogo
de grande densidade, todo falado em voz baixa e contida, uma mulher diz a
Marina, a transexual que é o núcleo do drama, que ela lhe parece “uma quimera”.
Marina repete a palavra e mostra no olhar a dor que a atinge.
Como sabemos, a mitológica
quimera era um monstro composto de dois ou mais animais – um ser híbrido
absurdo e assustador. Tão espantoso, que a palavra passou a significar “coisa
impossível, impensável”.
No filme, a impossibilidade se
refere à transexualidade. Marina não pode existir, não tem cabimento, é
monstruosa.
Sem ser uma excepcional obra de
arte, “Uma Mulher Fantástica” alcança com brilho a sua finalidade principal:
mostrar a dificuldade de se ver um ser humano por trás da figura social. Não se
consegue imaginar que Marina seja uma pessoa civilizada, com sentimentos e
raciocínio, a conduzir sua vida como lhe apraz.
Por que tanta rejeição? O assunto
é complexo, mas um bom ponto de partida seria transmudar a pergunta: por que
tanto medo? Por que a sexualidade que foge ao comum assusta tanto, a ponto de
parecer uma quimera? De onde provém esse medo? Será que temos todos uma quimera
dentro de nós, a nos assombrar? Estaremos seguros quanto à nossa própria
sexualidade, por exemplo?
O fato é que Marina é gente, e
merece respeito. É o mínimo que se espera de pessoas maduras, adultas e
pensantes.
GRANDA TIMO
Sceno de ekstrema
perforto resumas la tutan ĉilian filmon “Fantasta Virino”, reĝisoritan de Sebastián Lelio kaj venkintan la Oskar-Premion 2018 kiel la
plej bona eksterlanda filmo. Ne timu, la perforto ne estas fizika, sed parola.
Sed ĝi estas same skua. En tre densa dialogo tute eldirita per
nelaŭta, retenata voĉo, virino diras al
Marina, la transseksulino kiu estas la kerno de la filmo, ke ŝi ŝajnas “ĥimero”. Marina ripetas la vorton kaj
montras per sia rigardo la doloron, kiu trafis ŝin.
Kiel ni scias, la
mitologia ĥimero estas monstro konsistanta el du aŭ pli da bestoj – ia absurda, timiga estaĵo. Tiel timiga, ke
tiu vorto alprenis la signifon de “io neebla, nepensebla”.
En la filmo, tiu
neebleco koncernas transseksecon. Marina ne rajtas ekzisti, ne faras sencon,
estas monstra.
“Fantasta Virino”
ne estas eksterordinare bona filmo, sed brile atingas sian ĉefan celon: montri la malfacilecon vidi homon trans lia socia figuro. Oni
ne sukcesas prezenti al si, ke Marina estas civilizita persono, kun sentoj kaj
rezonkapablo, kiu kondukas sian vivon laŭ sia libera elekto.
Kial tiom da
rifuzo? La temo estas kompleksa, sed bona deirpunkto estus ŝanĝi la demandon: kial tiom da timo? Kial tiom timigas
sekseco, kiu malproksimiĝas de la ordinara, ĝis la punkto, ke ĝi ŝajnas ĥimero? Ĉu ni ĉiuj havas en ni ian ĥimeron, kiu nin fantomas? Ĉu ni estas sekuraj pri nia propra sekseco,
ekzemple?
Fakto estas, ke
Marina estas homo, kaj meritas respekton. Nepre tion oni esperas de homoj
maturaj, plenkreskaj kaj pensopovaj.
Kia brila recenzo! Gratulon, Paŭlo!
ResponderExcluirVi estas perfekta psikologo!
Muito bom! Preciso ver o filme! Mesmo antes de assistir, desde já concordo com o blogueiro!
ResponderExcluirBela foto minimalista!
ExcluirLa forto kaj la efiko de la vortoj...
ResponderExcluirEble pro tio Jesuo konsilis nin limigi nian diron al Jes, jes; Ne, ne...
Gratulon pro via eleganta teksto!